15 Mayıs 2015 Cuma

Ek Gida Meselesi...

Aras'in 6 aylik olmasina yakin beni bir heyecan bir telas almisti. Nasil yapacağım, ne yedirecegim vs... Cok araştırdım bu konu üzerinde baya kafa patlattım. Peki ozetlemek gerekirse ne yaptim nasil basladim, devami nasil geldi anlatayim.

Oncelikle meyveyle baslamiyoruz. Cunku tatli yiyecekleri oncelikle verdiğimizde bebek sebzeyi kabul etmeyebiliyor dogal olarak. Ben oncelikle 6 aylik olduğunda yogurtla basladim.(sonradan kefire geçtim çünkü kefir daha faydalı. kefir verirken ayrıca yoğurt vermenize gerek yok. ayrıca inek sütü değil keçi sütü kullanmanız daha faydalı. dısardan alınan çig süt yerine cam sisede satılan günlük sütleri tercih etmelisiniz)  ilk 1 hafta sadece yogurdu bir cay kasigiyla baslayarak ve gittikce arttirarak ikindi vakti verdim. ikinci hafta mevsim sebzelerini 3 gun kuraliyla vermeye basladim. 3 gun kurali ne derseniz, bebegin bir gidaya alerjisi olup olmadigini anlamak icin bebege 3 gun icinde yeni verdiginiz sebzeden farkli bir sebze vermemek. boylece eger bebek herhangi bir reaksiyon gosterirse nedenini kolayca tespit edebiliyoruz. yalniz 3 gun kurali 3 gun ust uste ayni gidanin verilmesi degil, 3 gun boyunca o yeni gidadan farkli yeni bir gida verilmemesi. yani onceden denediginiz bir gidayi yeni verdiğiniz gidayla birlikte verebilirsiniz. umarim anlatabilmişimdir:)

tekrar ikinci haftaya donelim. ben oncelikle havucla baslamistim. sebzeyi ozellikle ogle saatlerinde vermeyi tercih ettim. yine ufacik baslayarak ve arttirarak. ayni zamanda ikindi vakti yogurda veya kefire devam ettim.

Sirasiyla havuc, kabak, tatli patates, bal kabagi, pancar diye diye gittim. bakla ve patlicanin 1 yasa kadar verilmesi onerilmiyor. mevsim sebzelerinden secip sirasiyla verebilirsiniz. haslanmis ve pure haline getirilmis olarak basladim 7 aydan sonra gittikce puturlu birakmaya başladım.

Bunu biraz acmak gerekirse ilk 1 ay tanıtım amaçlı. yani amac farkli besinlerin tadini almasi. doyumluk degil tadimlik:) anne sutu hala ana gida, digerleri ise adi ustunde ek gida oluyor 1 yasa kadar. Once emzirip sonra gıdayı veriyoruz. Oncelik hala anne sütü bunu unutmadan devam ediyoruz.

3gün kuralıyla diyelimki havuç verdim. Daha sonra kabak, sonra tatlı patates.. yaklaşık 5 6 sebzeyi başka bir şey ile karıştırmadan sırasıyla verdim. Tatlarını ayrı ayrı öğrensin diye. Tabi artık geldik 7 aya. Yavaş yavaş karıştırmaya yani çorba gibi yapmaya başladım. ikili üçlü kombinasyonlarını denedim. Sonra yavaş yavaş bulgur, yarma katmaya başladım. Kıymaya başladım...  Bakliyatlara başladım. Bir başlayınca devamı geliyor zaten:) Bu arada salçayı 1 yaşa kadar hiç kullanmadım. Tuzu hala kullanmıyorum. Zaten zeytinden vs.. alıyor tuzu diye düşünüyorum.

7.5-8 ay civarı kahvaltıya başladım. Yumurta sarısı ve ev yapımı lor peyniriyle. Yumurtanın beyazı, bal ve süt yine 1 yaşa kadar verilmiyor. Yavaş yavaş eline verdım gıdaları. yarısını döktü yarısını yedi ama kendi yedi:) Bebek bisküvisini de kahvaltıya dahil ettim. Hafif suyla ezerek yumuşattım. Ceviz ve rüşeym ekledim içine. Zeytine başladım 10-11 ay civarı.

Meyveyi belki 8 aya kadar hiç vermedim diyebilirim. sonra yavaş yavaş tattırmalara başladım. yine 3 gün kuralını uygulayarak.

Aslında başlamak başarmanın yarısıdır derler ya, cidden bu iş böyle. önce insanın gözünde büyüyor nasıl yapacağım diye ama gerçekten başlayınca devamı geliyor.. her gün yeni seyler öğreniyorsunuz ve gittikçe şekilleniyor insanın kafasında. Önemli olan hayati ve kötü sonuçlar doğurabilecek seyler yapmamak. Dikkatli ilerlemek. Gereksiz gıdalar vermemek. Bebegi yemesi için zorlamamak. Kendi kendine yemesini teşvik etmek. Buna blw deniyor.(baby led weaning) Muhallebi gibi çocuğa fos et yapmaktan başka bir işe yaramayan şeyleri vermemek. Pirinc ve patates keza oyle... (illa muhallebi vereceksem de su sekilde verdim. yulaf ezmesi aldım. yulaf ezmesini rondodan geçirerek yulaf unu elde ettim. suyla birlikte pişirip içine mevsim meyvelerinden birinin püresini ekledim. öğün olarak verdim. Örnegin kabızlık var ise kuru kayısıyı ve inciri haşlayıp püre yaparak eklediğim de oldu.) Hazır gıda kullanmamak.(gece maması, şu cam kavanozlardaki mamalar gibi)

su kisim bence cok onemli. oncelikle tek ogun olarak basliyoruz. ogle ogunu. bir de ikindide yogurt. daha sonra ortalama 8. ay civari kahvalti ekliyoruz ogunlere. 10. ayda ise aksam ogununu ekliyoruz. 11-12.aydan sonra ise ara ogunlere basliyoruz. yani ikindide verilen yogurdu bir ogunle birlikte verip ara ogunde daha doyurucu ornegin meyveli kek vb.. gibi seyler ekliyoruz.

Bu süreçte en çok işime yarayan ve faydalandığım seyler sunlar oldu.

Avent buharlı pişirici tabiri caizse elim kolum oldu. işimi gerçekten çok kolaylaştırdı. hala da çok işime yarıyor. hem haşlıyor hem püre yapabiliyorsunuz. gıdaya göre dakika ayarı var.



Facebookta BYBO grubunu geç keşfettim. Neyseki ek gıda döneminden önce keşfetmişim. yoksa çok büyük hatalar yapabilir doktor gece yatmadan önce muhallebi yedir tok tutar dedi diye hiç düşünmeden yedirirmişim:) 5 aylıkken meyve suyu vermeye başlayabilirsin dedi diye asıl vitaminli kısmını bırakıp suyunu verir hemde 5 aylıkken hem de meyveyle başlamak gibi bir hata yaparmısım:) (6 aydan önce kesinlikle ek gıdaya başlamıyoruz)Gerçekten çok ama çok faydalandım hala da faydalanmaya devam ediyorum ve tüm arkadaşlarıma tavsiye ediyorum.

Hiçbir anne çocuğunun kötülüğünü düşünerek hareket etmez tabiki. Ama herkesin her dediğine körü körüne inanmamak ve  ilerde kendi kendine yiyen, yemek seçmeyen, evde yemek kasesiyle peşinden koşmadığınız, tv karsısında yemek yedirmek zorunda kalmadığınız bir çocuk için doğru adımlar atmak gerçekten cok ama cok önemli. Kolay gelsin herkese:)))

Daha sonra kefir mayalama, peynir yapma gibi ayrıntılara girmeyi düşünüyorum inşallah:))










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder